Polisjakt, byte av stad, mm.

Nu är det dags för oss att byta stad. Vi lämnar Siem Reap ikväll för att ta oss till Sihanoukville*. Vi har packat våra väskor och tagit oss ner till baren. Peter pluggar och jag kollar runt på nätet efter billiga hostel. Vår galne granne kom ner för några minuter sen och sa att han följer med oss. Så snart är det två tokiga svenskar och en galen colombian på vägarna i Kambodja.

*Sihanoukville är en hamnstad i södra Kambodja, på kusten mot Thailandviken. Staden är, med 155 690 invånare (1998), den femte största i landet. (wikipedia)

Igår var vi och kikade in templen igår. Det mäktigaste var djungeltemplet även om Angkor wat i sig var en upplevelse det också. Men den ärliga sidan i mig måste komma fram och jag kan säga att inte är så himla intresserad av tempel och dylikt. Jag tycker det är roligt att gå runt och kika lite för själv och sätta mig ner någonstans och lyssna på min ipod. Dock fick vi en hurtig tuktuk chaffis, som gick med oss i en timme i första templet och berättade historien om templet. Tror han nämnde ca 20 namn så det var lite svårt att hänga med.

Vår chaffis hade inte bara den hurtiga sidan att visa upp utan även den galna.  Det hela började med att vi åkte förbi en poliskontroll. Poliserna viftar in honom men han totalt struntar i det och fortsätter köra. Då slår en av poliserna till honom med den lysande pinnen det har för att vinka in folk. Detta får vår chaffis att bli arg och han kör på för fulla muggar. Efter ett par minuter ser vi hur en motorcykel polis dyker upp bredvid oss. Han vägrar fortfarande att stanna, men till slut när det är tre poliser på motorcykel runt oss stannar han tuktuken. De tjafsar i fem minuter, sen betalar vi fem dollar och kan åka därifrån. Tänk er skillnaden i Sverige, en polisjakt där hade slutat med fängelse. Nu säger jag inte att det är rätt med mutor men fem dollar är ganska okej för saknad av: hjälm, registreringsskylt, korg, taxijacka och backspeglar.

Måste även klämma in i den här bloggen att vi körde poker här om natten. Jag och fem killar. Vi körde med 500 riel i small blind och 1000 riel i big blind. (4000 riel = 1 dollar = ca.8 svenska kronor) Jag tog hem storvinsten och gick plus 30 dollar, jag behöver väl inte säga mer? ;)

Har även kommit på att jag ska börja recensera varje stad som jag lämnar så here we go.


Siem Reap, Cambodia. Asia:


3.5/5 Tebbisar

Mat:  Khmer mat är väldigt varierande och skiljer sig mycket från t.ex. thailand. Även om det serveras mycket ris till många rätter så finns det även några godbitar med potatis i. T.ex. Pieced potato in oven with beef. En rätt kostar runt 3-5 dollar om man äter relativt ekonomisk.

Favoriträtt: Set menu på little India inne i stan. Grymt god Chicken Korma och Butter Chicken. Eller jag kanske måste ändra mig, Henrik kom nyss med några extremt goda potatisbullar med tonfisk och dill i. MUMS!

Krogen: Det finns en pubstreet inne i stan som det flesta nattklubbar ligger på. The Angkor What? är poppis och även så tempel som ligger mittemot. Mysig stämning och man kan önska låtar hos Dj´n. ;)

Favorit krog/pub: Definitivt puben på The European, om ni tar er dit så fråga Henrik i baren om hans speciella natt.


Shopping: Det mest som säljs är tadiotionella kläder och saker. Finns många vackra scarfer att välja mellan. Tänk bara på hur snörningen är på trådarna. Det billigaste brukar ha tendens till att luckras upp. När det kommer till kläder så är utbudet begränsat men om ni gillar flipflops i sammet, blommiga klänningar med halterneck ,resår över bysten eller T-shirtar med skrikiga tryck så är Siem Reap stället för er.
Mitt favoritköp: En leksak som kallas Sai, till syskonenbarnen där hemma. Billigt och hur kul som helst.

Staden får 3,5 poäng på grund utav det trevliga folket.  Är du ute och inte har några pengar till en tuktuk stannar garanterat någon trevlig Khmer och kör dig hem.  Du hittar trevliga människor på varje pub, guesthouse eller affär. Reser man ensam så är det inte svårt att få kontakt med andra människor då alla är öppna för att lära dig khmer, ta dig templen, gå ut på krogen med dig eller bara snacka skit. Det som drar ner betyget lite är priserna på vissa saker (men som även är ett plus på många andra varor) Saknaden av stränder eller fräscha sjöar att bada i. Otrevliga försäljare vid templen och många väskryckare.

Bästa med Siem Reap: Henrik, all personal, gästerna och atmosfären på The European Guesthouse.

Sämsta med Siem Reap: Green park Guesthouse


Här kommer lite bilder från de gågna dagarna:



BBQ-CHAMP



BBQ



Joppe och jag @ the BBQ



No he can't read my poker face




Entrén till tempelområdet





























Kommentarer
Postat av: Thilda

Tack så jätte mycket för londontipsen! De kom väl till nytta, nu har vi nästan bestämt oss för hotell och när och hur vi ska flyga :) Ha det bäst, pusspuss!

2009-07-09 @ 15:48:08
URL: http://discord.blogg.se/
Postat av: Malin OE

Som vanligt fina bilder! Ser fram emot att få läsa om nästa stad. <3

2009-07-10 @ 22:16:45
URL: http://zorinas.blogg.se/
Postat av: Tebbe

Thilda: va kul, har aldrig varit i london med Peter åkte dit innan han drog ner till asien och han gillade det jätte mycket. hoppas n i får en mysig semester.



malin: Va kul, blir alltid lika glad av snällt som du skriver :D

2009-07-11 @ 06:43:58
URL: http://glohria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0