Welcome once again.



Oj nu har det hänt mycket sen sist jag skrev. Jag har blivit "frisk" magen gör bara ont lite då och då, vilket jag ser som ett gott tecken mot hur det har varit.


Vi har även bytt guesthouse, nu bor vi på European. Vilket är kanonbra, trivs hur bra som helst och vi har inga planer på att lämna Siem Reap på ett tag. Henrik som äger guesthouset är en pärla som hjälper oss med diverse saker. Vi har t.ex. fått ett kylskåp på rummet vilket underlättar hur mycket som helst. Sen har vi fått gratis frukost fram till tolv eftersom vi pluggar mest på nätterna. Just nu är det fullt här på vår fritidsgård (känns som om jag är tillbaka på gårn i Hallsta)


Vi har en granne från Colombia som heter Andrés. Han är riktigt flummig, en grej han gör är att fråga alla kvinnor han träffar om de vill gifta sig med honom. Inget kärleksbröllop. Utan bara resa runt i världen som två bästa vänner och på det sättet få massa fördelar. Vet inte riktigt om vi har samma åsikt om de ;) Sen har vi just nu en man som jobbar som frivillig här nere, Roy. Han kommer från England och har en romans med en kvinna på guesthouset mittemot. Sen har vi tre tjejer från london som ska resa runt i en månad ungefär. Sen har vi ett par från USA, Rachel och Chris, Rachel är från kina så det kommer precis därifrån. Chris är allergisk mot öl och kan därför bara dricka sprit, kommer mer till det senare. Sen har vi ju såklart Henrik och hans familj, Hans tjej Malen och hennes två döttrar, Den äldsta flickan bor här på heltid och världens energiknippe. Den lilla flickan bor hos sin mormor och morfar men är just nu på besök.. Sen bor det lite personal med sina familjer här.
 

Om vi inte är iväg på någon utflykt så hänger vi alla nere i baren. Där lyssnar vi på musik, spelar kort, äter alla Henriks goa grejer, dricker öl eller bara sitter och snackar skit.


Jag har hunnit med tre utflykter som är värda att bli nämda sen sist. Den första var när jag själv åkte ut till ett barnhem en dag när Peter pluggade. Där mötte jag Christian som är en kille från halmstad som jobbat där sedan 2005. Jag fick reda på mycket hur barnen i Kambodja har det och vad man kan göra. Det var hur fint som helst och alla barnen som var där var där frivilligt. Många utav av dem hade inga föräldrar och resten hade bara en förälder. Han berättade en historia om en familj där mamman var döende i AIDS och kom till honom med sina fyra flickor. Hon bad på sina bara knän att han skulle skriva på ett papper som gav barnhemmet vårdnaden om barnen när mamman gick bort. Det var nämligen så att hon misstänkte att hennes man annars skulle sälja dem vid gränsen och mycket riktigt när mamman gick bort gjorde pappan allt för att få behålla sina döttrar för att sälja dem. Han har till och med varit på barnhemmet några gånger och försökt hämta dem. Tjejerna går nu i skolan och bor alla tillsammans med tre andra tjejer och en vuxen i ett eget hus. De har fått varit i Norge på fotbollscup och är garanterade att bo där tills det fyller 18 år. Då får de hjälp med en lägenhet inne i stan och ett deltids jobb. I 1 ½ år efteråt har de ekonomiskt stöd och personalen hjälper dem med allt de behöver hjälp med.


Den andra utflykten var till marknaden här i Siem Reap, den var väldigt traditionell. Jag åkte dit med en svensk kvinna som heter Nina, hon bor i Malaysia och hade semester här i Kambodja några dagar. Den andra var nattmarknaden med Peter, väldigt mysigt. Vi ska nog ta fiskmassage* där någon kväll.


Sista utflykten är nog den som stått ut mest av dem i Kambodja hittills. Igår var Jag, Peter, Rachel, Chris, Nina, Henrik, Malen och hennes dotter på Khemerbröllop. Vi blev inbjudna till Malens kusins bröllop. Man gav 10 dollar i gåva så fick man dricka och äta så mycket som man ville. Jag var inte överförtjust i maten men hittade en dipp som var god att dippa kyckling i. Självklart ville jag vara trevlig så sa till Malen: " Vilken god dipp, vad är det?" Vilket jag skulle ha undvikit. Dipper bestod av rutten fisk och myror. Men jag lovar den var faktiskt god. ;)

Vi lärde oss Khemerdans och Chris som inte kunde dricka öl fick hålla sig till riswhiskey. Vilket betydde att han blev kanonfull och dansade extra mycket. Rachel tog tillfället i akt och fotograferade honom som aldrig förr. Han tyckte vi skulle fortsätta i baren kl 16.00 när vi kom hem. Om man skulle gå på toaletten vid bröllopet så fick man sig verkligen en inblick bakom kulisserna så att säga. Där jagade pojkar ett gäng höns. De sprang efter med en klubba och försökte fånga dagens mat. Efteråt satt dem och plockade kycklingen och rengjorde tarmarna till korv. Efter rengöringen skickades kycklingen upp på skärbrädan. Där delades den upp i bitar sen kastades de ner i en gryta bredvid vårt bord. Tio minuter senare stod de kycklingsoppa på vårt bord.


Det "vardagliga" som händer är det samma som sist: massa plugg för Peter, Matte för mig (Väntar på betyget i Social omsorg också) och bus med barnen som hänger här på gården. Och självklart skrivs detta från fritidsgårn aka European Guesthouse, Siem Reap, Cambodia, Asia.


*Fiskmassage: Man stoppar ner fötterna i ett kar med fiskar. Där äter fiskarna upp all din döda hud och efteråt får man en insmörjning av fötterna i någon slags olja.


Bilder kommer komma upp när jag har bättre internet uppkoppling.


Kommentarer
Postat av: B

oh, vilket skönt liv! fan, men jag är inte sugen på att pröva dippen, hahaha!jag garvade ihjäl mig.

2009-06-29 @ 10:28:21
URL: http://bertoyoulee.blogspot.com
Postat av: Tebbe

sv: den var riktigt god, men tog inget mer när jag fick receptet. Peter har testat skalbagge också, änn äckligare.

2009-06-29 @ 15:05:34
URL: http://glohria.blogg.se/
Postat av: Tebbe

sv: haha mm men den var faktiskt god. peter ha ätit skalbaggar de är mer nasty haha!

2009-06-29 @ 15:14:32
URL: http://glohria.blogg.se/
Postat av: syster yster

Hallå kommer ni komma hem med en söt liten nu från barnhemmet ?

Ja det låter som om ni äter mycket gott L

Själv så äter jag mammas spagetti och köttfärssås

Mums ;-)

Ha det så bra så hörs vi snart igen .

Var rädda om er .. Kram syrran

2009-06-29 @ 18:19:55
URL: http:///glohria.blogg.se
Postat av: Thilda

Hej! Åh det verkar som att du har det riktigt mysigt därnere, skulle också vilja resa runt. Vinet kommer du nog hem till så småning om ska du se ;) puss på dig kusinen! =)

2009-07-01 @ 13:26:54
URL: http://discord.blogg.se/
Postat av: Tebbe

sv: hehe ja har ätit spagetti o köttfärssås idag jag med. Du får lära mamma hur man kommenterar kram

2009-07-03 @ 13:33:55
URL: http://glohria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0