Vardag, jobb och ledighet

Måndag igen då. Vardagen har verkligen tagit fäste här i Vietnam. Denna måndag är dock annorlunda, för imorgon börjar min första av två dagars ledighet.
Vad som ska göras under ledigheten har jag ingen aning om, men det får bli nått roligt och förhoppningsvis billigt alternativ.

Igår fyllde som sagt lilla mamma år och hälften av familjen hade kalas för henne. Min snälla syster tog med sin dator till mamma och vi pratade på skype. Väldigt mysigt att få se alla ungar och resten av familjen för den delen också. Lite svårt att höra vad som sades då min familj är ganska stor och alla är pratglada (inte som apan Therese då men nästan)

Idag står två lektioner på schemat. Tänkte att jag skulle berätta lite mer vad jag gör på jobbet så ni får lite mer insikt om hur det är att jobba här nere.
Varje vecka får jag ett sju dagars schema, där står det olika klassbenämningar och vilka böcker som ska användas. Varje enskild klass har en egen map där man kan se hur långt de har kommit och hur det går för eleverna.
Vi har olika klasser beroende på ålder och tidigare studier.

C-klass: Består av åldrarna 13 och uppåt. Den äldsta eleven jag har är runt 30 år. C-klasser använder sig av böcker som heter American cutting edge och finns i olika nivåer. I dessa klasser är det mycket grammatik och ganska avancerad engelska. Skulle nog jämnföra det med att lära ut svenska högstadie-elever.

EK-klass: Här är åldrarna från ca 9-14 år. Engelska nivån är ungefär som mellanstadie engelska om man jämför med sverige.

PK-klass: PK står för parent and kid, det betyder att eleverna ska ha med sina föräldrar på lektionen. Vilket de sällan har. Oftast är de ett par föräldrar som är med. Eleverna i de här klasserna är från 4-8 år ungefär. Här är det lätt engelska som lärs ut. Så som fäger, nr, djur och alfabetet.

Help-session: Här varierar eleverna och nivån på klassen. Här har jag elever som har något extra att träna på eller om de har missat många av de ordinarie lektioner.

Snart bär det av till skolan för två c-klasser, men först en kaffe och lite nöjessurfande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0