SONGKRAN!

Nu har jag varit så där dålig på att uppdatera igen men det har haft sina orsaker. Vi har firat Thailänskt nyår, SONGKRAN!!! Så här står det på wikipedia om Songkran:

 

"Det thailändska nyåret, Songkran inleder regnperioden i södra delen av Thailand. Man firar nyåret den 13-15 april och enligt traditionen slänger man stora mängder vatten på varandra för att möta det nya året ren och lycklig. Songkran firas även i Burma, Laos och Kambodja.

Songkran firas överallt utomhus med att man sprutar vatten på allt och alla. Vänner och förbipasserande, samt bilar. Man slänger även vit färg (vatten blandat med talk, barnpuder). Det är en mycket stor fest men den har vissa regler. Är man nybörjare så bör man främst vara ute dagtid för på natten är det inte lika kul. Att bli målad vit betyder lycka, att få vatten på sig betyder att man blir ren till det nya året."


Jag kan säga att "stora mängder" är en underdrift, vi pratar om hundratusentals liter vatten. Vi snackar om barn på sidan av vägen med vattenslangar och bilar i bakhåll med 10 stycken locals på flaket med en stor tunna + 10 hinkar. Oj just ja allt detta gjordes när JAG körde på en moppe till Ao nang (Filmklipp nedanför). Stor eloge till mig! Dock tog det över en timme att köra dit och det brukar ta 20 minuter så ni kan ju gissa min snigelhastighet.

 

Jag klagar inte, det här var det roligaste jag gjort på länge. Jag blev som ett barn igen (köpte självklart en vattenpistol). Jag blev polare med tuffaste lilla thaitjejen på typ 12 år. Vi kröp och gömde oss bakom buskar, valde offer och ATTACKERADE! Detta gjorde vi från 14.00-20.00, både jag och P låg med träningsvärk dagen efteråt. Klart värt det.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog

Jag vill också!!!!!! :D

2010-04-18 @ 00:29:18
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com
Postat av: Maria

Jag var ju tvungen att stänga ner facebook snabbt för att folk där inte var kloka...vet inte om du hängt med i all skit som skrivits där om mig som mamma...

Hade inte skrivit ner din mail till min vän som ville hyra lgh...Kan du maila mig så vidarebefordrar jag det mailet till honom sen...



Maria

2010-04-20 @ 08:30:05
URL: http://anglamammaforever.blogg.se/
Postat av: N

hej stumperump



om ni fortfarande e kvar i Ao Nang kan du få göra mig en tjänst ;D Min kamera vart ju stulen när vi var där i Thailand o alla bilder försvann.. OM ni har tid så vore de guld om du kan knäppa fina bilder på railay samt även den dära ön som finns utanför, "tup island", ser ut som en jävvla tupp mitt ute i havet, men BAKOM den ön finns ett underbart ställe där vi var.. att även knäppa bilder där :(



hoppas ni har det bäst där borta

kram Ninni

2010-04-21 @ 07:49:03
URL: http://ninnzanlee.blogg.se/
Postat av: S

jag saknar dig!

2010-04-22 @ 08:27:58
URL: http://dujagvii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0