Konnichiwa!

Om man skulle fråga någon som inte är svensk hur en svensk ser ut skulle man nästan garanterat få svaret ”blond och blåögd såklart” Jag som är blåögd men inte ens i närheten av blond är alltså inte svensk enligt den större delen av världens befolkning. Det är nått jag fått talat om för mig många gånger här nere.

 

Här om veckan stannade en man mig på gatan och sa: ”Cómo estás?”

Jag svarade ”Jo jag mår bra tack men jag är inte spansk”

Mannen tittade förvirrat på mig och sa ”Nehe men du har ju svart hår?!”

Jag: ”Jo det har jag ju men jag har även blåa ögon, jag är faktiskt från Sverige”

Mannen som vid det här laget såg ännu mer förvirrad ut sa: ”Men svenskar är blonda?!”

Jag: ”hehe jo det är ganska vanligt men vi är inte alla det”

Mannen: ”Är du säker på att du inte är spansk?”

Jag skrattade lite och sa: ”jajjemän inte överhuvudtaget spansk faktiskt”

Mannen som började se lite irriterad ut fortsatte propsa: ”Men din mamma eller pappa då? Någon av dem måste ju vara spansk???”

Jag tog av mig solglasögonen visade mina vackra blå och sa snällt men bestämt ”Nej, varken min mamma, pappa, farmor, mormor, kusin eller ens bästa kompis är från Spanien faktiskt”

Mannen knallade surt vidare och ropade högt till mig ”Adiós”

 

Jag kan ändå dock ha en viss förståelse för de som tror jag spansk, polack, tysk eller från någon annat närbeläget europeiskt land och har efter 10 månader här nere blivit ganska van vid att folk frågar om jag verkligen är svensk. Men ibland blir även jag förvånad. Som när vi var på Lombok till exempel, jag hade precis stannat för att tanka moppen. Mannen hällde i en liter bensin i moppen, jag betalade och tackade för mig. Mannen tog emot pengarna och säger ”Arigato” Jag tappar hakan och viker mig dubbel av skratt. Herregud, inte fan ser jag japansk ut?! Mannen tittar lite nervöst på mig då jag knappt kan hålla moppen uppe för att jag skrattar så frenetiskt. Jag tar även denna gång av mig solglasögonen för att visa att jag inte alls ser japansk ut, överhuvudtaget!

”haha tack för den men jag är inte japan, jag är svensk” Mannen skämdes lite men började också småskratta lite..


Idag satt jag och kollade igenom mina gamla blogginlägg då jag hittade en bild på mig och Sanna. Så lite creed till bensinmannen för jag kan nog allt se vissa likheter.

 

 


Så nu ska jag sätta på mig kimonon för att gå ut och möta världen..

 

Sayonara!!


Kommentarer
Postat av: Liv

sv: den färdiga hallen, ja de skulle vara det iså fall och inte mkt där till ;-)

du e varken japan eller spanjor, jag vet va du är och det är RYSS!

2010-03-20 @ 11:41:54
URL: http://longgone.blogg.se/
Postat av: Freedomtravel

haha, men det kanske kan vara lite praktiskt ibland!? Jag tycker ibland att det är krångligt att resa eftersom man ser ut som "turist" och sticker ut. Det är en av anledningarna till att jag gillar att resa i Ryssland och östeuropa, där smälter vi tydligen in och ingen märker att vi är turister (förrän vi frågar nåt dumt...) Du kanske ska börja semestra i Spanien och Japan?

2010-03-20 @ 12:41:26
URL: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0