Smell me!

Här nere i Asien har allt och alla väldigt speciella lukter.
Den första lukten som jag riktigt uppmärksammade när jag kom ner var lukten inne på 7eleven i Thailand. Där luktar de väldigt speciellt, går riktigt inte att förklara exakt hur men ni som har varit inne på ett 7eleven i Thailand vet vad jag menar.
Kuala lumpur luktar varmt avlopp, osande bajs helt enkelt. Inte överallt men precis där vi bor (slummen) luktar det extra mycket varmt bajs, men inne på IKEA luktade det svenskt. Nyklippt gräs, våt asfalt och köttbullar.
I chinatown bränner de kastanjer, den lukten gör att näshåret krullar sig och gömmer sig någonstans långt upp i tankehuset.
På vårat guesthouse luktar de svettig fotbollspelare blandat med något insektsmedel som säkert är jättenyttigt för hälsan.
På Bali luktar det saltvatten från alla surferdudes och rykande östrogen från alla partysugna 18 åriga tjejer.
I Saigon luktar det inget, för där är de nästan passivt agressiva när de kommer till städning av gatorna men om man letar sig ner till barbequegarden kan man ana en doft av ost och bacon.

På min gata i stan (göteborg) luktar det gammalt trägolv, nytvättade kläder och ostbricka.
I allafall i mina drömmar och de är just de lukterna jag saknar mest nu efter ännu en dag i ett stinkande Kuala lumpur.


Ps. ett stort fet grattis till mannen, myten, legenden: PETER TEIDER! bara ett år kvar till 30 hihi...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0