Kontorsjobb

Här sitter jag nu 4 dagar i veckan i en väldigt bekväm stol stirrandes på en datorskärm med ett headset på huvudet. Samma människor passerar utanför dörren flera gånger under dagen. Första gången de går förbi hälsar de glatt men resten under dagen är jag för dem en del av inredningen. Vi fikar vid tio, pratar om världsliga saker så som tandläkarbesök, vad som står i dagens metro och vädret.
Vid tolv går jag på lunch, jag försöker smita i väg till något av de mysiga ställena längst Karljohansgatan men oftast äter jag inne för att vara den duktiga i spara & slösa.
På lunchen är det dags för mer samtal och denna gång diskuterar vi matlådan men jag får sällan vara med i den disskutionen eftersom jag 90% av tiden har en färdigrätt från Findus.
Eftermiddagsfikat hoppar jag oftast över och tar en kaffe på rummet, sen går jag ner för att titta på duvorna som jag så fint brukar säga när barnen är i närheten. Det sitter liksom i en att ha andra ord för dåliga saker när man jobbar med barn, jag kanske borde ändra på de nu när jag är bland vuxna. Jag drar en rök, tänder en cancerpinne, smuttar på en rökstav.

Göteborg är en vacker stad, de är den men jag måste nog säga att utsikten från mitt kontor måste vara bland de tråkigaste i hela stan. Jag skulle kunna beskriva den som väldigt vacker, kontoret ligger precis nere vid hamnen, man ser hur stenabåtarna ger sig av mot danmark med glada förväntansfulla resenärer, fiskmåsarna glider i en cirkel över segelbåtarna vid Lindholmen och solen strålar över Ramberget. Det var en väldigt förskönad beskrivning, i själva verket cirklar måsarna över plåthusen som förvarar fisk i mängder, folk ramlar av båtarna med en öl i handen och med ångesten väntades hemma, segelbåtarna ser jag bara masten på och precis utanför ser jag mynningen av tingstadstunnel och hör alla passivt aggressiva bilister hänga sig på tutan så fort någon rackare tränger sig före.

Trots detta så trivs jag, jag trivs med att vakna 7.00 på morgonen, jag trivs med att sitta instägd på ett kontor fram till klockan 15.00, jag trivs med min findusmatlåda och främst så trivs jag med lönen som kommer in på kontot den 27:e.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0